AboveTheRim, bu is maalesef yazdigin kadar kolay bir is degil. Bahsi gecen yatlar da 40-50 metre degil. Bu boyutlarda ki yatlar 15 milyon Euro civarlarindan baslar ve fiyatta üst sinir yoktur.
Bu iste fiyati belirleyen cok fazla etken var. Bunlardan en önemlisi yatin dizayni, teknolojik özellikleri ve motorlari. 16-18 metre arasinda ki bir yat icin ucuz nitelendirilebilecek üreticilerden motor takarak fiyatini ciddi sekilde düsürmen mümkün ancak motorun gürültüsü, acik denizde ki performansi, ömürü, bakim araliklari v.s. bahsetmis oldugun deniz tutkusunu baltalayabilecek faktörlerdir. Dizayn yine ayni sekilde büyük önem tasimaktadir. Dizayn derken yatin sportif görünmesinden bahsetmiyorum. Agirlik dagilimi, hydrostatik ve stabilite hesaplari, pervane ve makine hesaplari v.s. teorik olarak herkesin yapabilecegi ama sadece belli basli sirketler tarafindan mükemmellestirilmis hesaplardir. Ic dizayn tasarimi da yine cok önemli bir faktördür. Yat, deniz üzerinde camping-van (Karavan) olarak görülebilir. O zaman mevcut olan hacimden mümkün olan en yüksek verimi almak yine dizayn meselesidir ki bunlarin tamami ana dizayna uyum icerisinde yapilmalidir. (agirlik dagilimi v.s.). Yatlarin manevra kabiliyetleri, yine bu hesaplar dahilinde ortaya cikan ve hayati önem tasiyan özelliklerden bir tanesidir. Bu paragrafta yazdigim faktörlerin tamami, iscilik kalitesi ile birlesir ve fiyati belirler. Sadece motorlari 160.000 Euro olan bir teknenin zaten 200.000 Euro'dan satilmasi beklenemez.
Ikinci el yatlar ile bilinmesi gereken noktalar var. Sansiniz ve bilginiz varsa cok jyi durumda ki yatlari cok uygun fiyatlara bulabilirsiniz. Ama bu isten anlamiyorsaniz ve üzerine sansiniz da yok ve problemli bir yat aldiysaniz 300K verip aldiginiz yata en gec 3 sene icerinde bir 200K daha harcayabilirsiniz.
Yat almak sorun degil. Kücük büyük her bütceye uygun yat yada Bot mevcut. Problem, senelik periyodik bakimlari, her sene denizden karaya alinarak gövdenin ve pervanelerin temizlenmesi, fiber üzerinde ki catlaklarin tamirinin ve bakiminin yapilmasi, yedek parca maliyetleri belinizi bükebilecek faktörlerdir. Bunlarin yaninda yüksek olan marina maliyetleri ve benzin dizel fiyatlari ile (unutmayin 16 metrelik düzgün bir teknenin deposu yaklasik 2000-2500 litredir) eglenceden cok izdirap olabilir.
Lüks yada pahali kavramlari olaylara nasil baktigimiz ile alakalidir. Sadece ucuz diye bir ürün almanin anlami yoktur. Yukarida ki yatlar da ben de dahil olmak üzere her baba yigidin harci degildir. Ama burada nasil Patek Phillipe Grand Complications konusuyorsak, bunlari da konusacagiz. Pek entellektüel olmadi ama idare edelim

TÜRK'üm!!! Ülkem TÜRKIYE CUMHURIYETI, bayragim TÜRK BAYRAGI ve milli icecegim RAKI'dir...