Biraz uzun ama s覺k覺lmaz iseniz aa覺ya eklediim yaz覺y覺 okuman覺z覺 tavsiye ederim. Bu g羹ne kadar konutuumuz baz覺 konular覺n alt覺nda yatan sebeplerin ve tekniklerin mini bir 繹zeti denilebilir. Yazar orjinal kitaptan yararlanarak makaleyi yazm覺. 1993 bas覺m覺 orjinal kitab覺n halen T羹rk癟esi varm覺 emin deilim ama ingilizce versiyonunu ilgilenen kiilerin edinip okumas覺n覺 繹neririm. Ayr覺ca Stanleyin benzer konular覺 ileyen bir癟ok seri kitab覺 var.

Networking with the Affluent
http://www.amazon.com/Networking-Affluent-Thomas-Stanley/dp/0070610487Pazarlama Doktrinleri V: Milyoner 襤letiimi
T羹rkiyede Thomas J. Stanleyi tan覺yanlar覺n say覺s覺, iki elin parmaklar覺n覺 ge癟mez.
M羹tevazi bir Amerikan vatanda覺 olan Stanley, iletme y繹netimi doktoras覺na sahip bir muhasebecidir.
襤 hayat覺na 80li y覺llar覺ndan ba覺nda, gen癟 bir finans dan覺man覺 olarak balayan ve kendi irketini kuran Stanley, uzun bir s羹re hi癟 bir irkete ya da ahsa hizmet sunamam覺t覺r. Thomas J. Stanleyin irketi bug羹n, 50 kiilik kadrosuyla 800羹n 羹zerinde dolar milyonerinin, beraberinde pek 癟ok milyarderin b羹t羹nleik finans dan覺man覺d覺r.
20 y覺ll覺k muhasebecilik kariyerinin yan覺nda Stanley, global pazarlama arenas覺n覺 derinden etkilemeyi baarm覺 bir a/ebeke gelitirme (Networking) uzman覺d覺r. Stanleyin Varl覺kl覺 insanlar覺 etkilemeye y繹nelik 繹zel arat覺rma ve uygulamalar覺, kendisine pazarlama profes繹rl羹羹 titrini kazand覺rm覺t覺r.
Prof. Thomas J. Stanley bug羹n Varl覺k/Affluent konusunda sadece Amerikan覺n deil, d羹nyan覺n en 繹nde gelen kanaat 繹nderlerinden biridir. Stanley ayn覺 zamanda, Varl覺kl覺 Pazarlar Enstit羹s羹n羹n (Affluent Market Institute) bakan覺d覺r.
Stanleye g繹re varl覺kl覺 insanlar覺 etkilemenin ve bu insanlara pazarlama yapabilmenin yolu, sat覺lan mal ya da hizmetten fazlas覺n覺 sunmaktan ge癟er. Bu ayr覺cal覺kl覺 servis anlay覺覺n覺n temelinde ise a oluturma (Networking) yer al覺r.
rnein Stanley, kendi iinde olduk癟a baar覺l覺 bir mali dan覺mand覺r. Stanley en kar覺覺k hesaplar覺 bile sadeletirerek eksiksiz tutma yetisine sahiptir. Ayr覺ca doru yat覺r覺m 繹nerileri ile m羹terilerine deer katar deer katan ve onlar覺n kazan癟lar覺n覺 art覺ran bir m羹avirdir. Ancak t羹m bunlar, her yetkin mali dan覺manda bulunmas覺 gereken ortak niteliklerdir. Stanleyi d羹nyan覺n en varl覺kl覺 insanlar覺n覺n g繹z羹nde 繹zel k覺lan, faaliyet alan覺n覺n d覺覺nda sunduu servislerdir.
Thomas J. Stanley, her eyden 繹nce esiz bir pazarl覺k adam覺d覺r. Pazarl覺k yapmaktan holanmayan varl覺kl覺 insanlar覺n t羹m ciddi sat覺n almalar覺 onun 羹zerinden ge癟er. Stanley m羹terilerinin 繹nemli pazarl覺klar覺n覺 y羹r羹terek, onlar ad覺na b羹y羹k kazan癟lar salar.
Empati yetenei g羹癟l羹 bir profesyonel olan Stanley, m羹terilerinin g繹z羹nde ger癟ek bir problem 癟繹zme uzman覺d覺r. Mal ya da hizmetini pazarlamakta g羹癟l羹k 癟eken m羹terilerine yard覺mc覺 olur. Hukuksal sorunlar yaayanlar i癟in ideal g繹revlileri bir araya getirir. Farkl覺 konularda bilgi sahibi olan Stanley hemen hemen her alanda dan覺manl覺k sunabilen bir vasfa da sahiptir. Ancak onun as覺l yetenei, ihtiya癟 duyulan her noktada, doru kiileri bir araya toplamas覺 ve ii 癟繹z羹me uygun bir ekilde delege etmesidir. Stanley bu hizmetler keisimini ebekesinde yer alan isimler arac覺l覺覺 ile y羹r羹t羹r.
Thomas J. Stanley, kimi zaman bir halkla ilikiler uzman覺 kimliine b羹r羹n羹r. M羹terileri i癟in 繹zel haberler haz覺rlat覺r ve yay覺na ald覺r覺r. Baz覺 繹zel durumlarda, m羹terileri i癟in kredi bavurular覺nda bulunur. Reddedilen bavurular覺n uygun hale getirilip kabul ettirilmesini salar.
Stanley varl覺kl覺 insanlar i癟in sadece yarar salayan bir i orta覺 deildir. O, pek 癟ok m羹terisi i癟in ailenin bir 羹yesidir. 襤te bu nedenle, ailelerin pek 癟ok sorunu Stanleynin ekibi arac覺l覺覺yla 癟繹z羹l羹r. Stanley bir aileye 癟ocuklar覺n覺 koleje g繹ndermenin ne kadara mal olaca覺n覺n yan覺nda, not ortalamas覺 yetersiz olan 癟ocuun hedeflenen koleje kabul edilmesi i癟in neler yap覺lmas覺 gerektiini de s繹yler.
Thomas J. Stanleyin i yaam覺 ve hizmet anlay覺覺, varl覺kl覺 kiilere mal ya da hizmet satmaya 癟al覺an 繹zellikli (l羹ks) markalar i癟in pazarlama dersleri ile doludur.
L羹ks pazarlaman覺n ana fikri basittir: B羹y羹k geliri olan kimseler, b羹y羹k getirisi olan 羹r羹nler sat覺n al覺r. Bu noktada getiri ile kastedilen sadece azami somut fayda deildir. Aksine bu kiiler i癟in, sosyal temellere dayanan soyut getiriler, en az somut faydalar kadar 繹nemlidir.
Y羹ksek sat覺 rakamlar覺 ve kar oranlar覺 sebebiyle, refah toplumuna 羹r羹n pazarlamak mant覺kl覺 bir i alan覺d覺r. Ancak bu alanda baar覺l覺 olabilmek i癟in, varl覺kl覺 insanlar覺n yaam kurallar覺n覺 ezbere bilmek, bu kiilerin d羹羹nce yap覺lar覺n覺 tam anlam覺yla anlamak ve onlar覺n dilinden konumak gerekir.
San覺lan覺n aksine, varl覺kl覺 insanlara sat覺 yapmak, toplumun dier kesimlerine 羹r羹n satmaktan daha zordur. Elbette bu kiilerin sat覺n alma g羹癟leri, pek 癟ok kiinin 羹zerindedir. Ancak varl覺kl覺 kiilerin sat覺n alma aksiyonlar覺nda 繹nemli rakamlar s繹z konusudur. 襤te bu nedenle bu kiiler, sat覺n alma eylemine maksimum dikkat ile yakla覺rlar.
Varl覺kl覺 kiilerin harcamalar覺, normal gelirli bireyler i癟in 癟ou zaman, a覺r覺 hatta m羹srif olarak nitelendirilir. Ancak asl覺nda bu kiiler de, dier herkes gibi (istisnalar hari癟), gelirlerine g繹re harcama yapar. Hatta toplumdaki genel kan覺n覺n aksine, varl覺kl覺 kiiler paralar覺n覺n k覺ymetini bilir. Paray覺 biriktirme ve kullanma yetenei, onlar覺n varl覺kl覺 olmas覺n覺 salayan kiilik 繹zelliklerinden biridir.
Stanleye g繹re zengin ile varl覺kl覺, birbirinden farkl覺 betimlemelerdir. B羹y羹k bir evde yaayan ve Mercedes kullanan biri zengin olabilir; ancak t羹m bunlar o kiiyi varl覺kl覺 yapmaz. Varl覺kl覺 olmak, nakit para ya da y羹ksek gelir sahibi olmak deildir. Varl覺k ile kastedilen, b羹t羹nsel deerdir. 襤te bu nedenle varl覺kl覺 s覺fat覺, zengin tan覺m覺n覺n 羹zerindedir.
Stanley, 繹nemli bir dergide yay覺nlanan r繹portaj覺nda varl覺kl覺 insanlar覺 ve bu kiilerin sat覺n alma al覺kanl覺klar覺n覺 繹yle tarif eder:
Varl覺kl覺 bir kiiyi varl覺kl覺 k覺lan en 繹nemli 繹zellii tedbirli oluudur. 襤te bu nedenle varl覺kl覺 bir kii, paras覺n覺 olduk癟a dikkatli harcar. Harcad覺覺 her kuruun geri d繹n羹羹n羹 g繹rmek ister. Hareketlerinde planl覺d覺r. Sat覺n alma s羹recinde kendini kitlesel reklam mesajlar覺ndan sak覺n覺r. Ona bir 羹r羹n羹 sat覺n ald覺ran tan覺t覺m deil, tavsiyedir.
Stanleyin ifade ettii gibi Tavsiye edilen olmak, milyonerlere hitap eden l羹ks markalar i癟in alt覺n bir kurald覺r. Tavsiye edilmenin s覺rr覺, 羹r羹n羹n 繹z deerlerinden fazlas覺n覺 sunmakta, sonras覺nda ise doru bir a/ebeke oluturmakta gizlidir.
rnein 襤svi癟reli bir saat markas覺 olan Rolex, yakla覺k y羹zy覺ld覺r varl覺kl覺 insanlar i癟in kaliteli kol saatleri 羹retir. Rolex marka bir kol saati, m羹kemmel bir otomatik mekanizmaya sahiptir. Nesiller boyu bozulmadan 癟al覺abilen bu mekanizman覺n her par癟as覺 b羹y羹k bir titizlikle imal edilir. Kalite, Rolexin 羹retim ve y繹netimde temel ilkesi olmas覺na ramen, ana sat覺 vaadi deildir. 羹nk羹 Rolex, kullan覺c覺lar覺na kalitenin 繹tesini vaad eder. Kaliteli bir saati, ger癟ekten uraarak herkes 羹retebilir. Ancak Rolexi sadece Rolex 羹retebilir.
Rolexe milyonlarca dolarl覺k deer y羹kleyen, markan覺n sunduu soyut faydalard覺r. Rolex bu deerlere ulaabilmek i癟in y覺llar boyu essiz bir ebeke kurmu ve bu a覺 s羹rekli, istikrarl覺 ve yarat覺c覺 bir ekilde y繹netmitir.
Markay覺 iddetle savunan ve 繹neren k繹e yazarlar覺 ve gazeteciler, markan覺n ismini ve deerini koruyan resmi kurumlar ve dernekler, ad覺 marka ile 繹zdeleen spor etkinlikleri (Yat ve at yar覺lar覺, golf ve kriket turnuvalar覺 vb.), yard覺m ama癟l覺 sosyal organizasyonlar ve bunun gibi daha pek 癟ok unsur bu ebekenin eseridir.
Thomas J. Stanleyin ah覺s olarak ger癟ekletirdii a/ebeke yaratma kavram覺, bir marka i癟in o markan覺n sosyal paydalar覺n覺n tamam覺n覺 etkili bir ekilde y繹netmek ile edeerdir. zellikle l羹ks pazarlamas覺nda a/ebeke oluturma kavram覺n覺n 繹nemi a癟覺kt覺r.
Bir uzman覺n bundan 癟ok uzun s羹re 繹nce s繹yledii gibi, bir pazarlama stratejisi ger癟ekten baar覺l覺 olmak istiyorsa, m羹teriler deil, arkadalar hatta dostlar yaratmal覺d覺r. 襤te bu yol, ideal bir a/ebeke oluturmaktan ge癟er!
Yazar: Onur YANIK
Kavramlar:A/ebeke Oluturma, Varl覺k ve Zenginlik, Varl覺kl覺 襤nsanlar覺n T羹ketim Al覺kanl覺klar覺
Kaynak: Networking With The Affluent - Varl覺kl覺 Kiiler 襤le A/ebeke Oluturma / Thomas J. Stanley