




Gelelim incelememize; Soviet üretimi olan saatimizin mekanizmasının ilk üretim tarihi 1930 yılına rastlıyor ve mekanizmanın tasarımcısı ve üreticisi Jaeger firması, saat "Jaeger LeCoultre Chronoflite" olarak anılıyor.

Bu saat aynı zamanda bir ilk olma özelliğini de taşıyor. 1900'lü yılların başlarından itibaren üretilen uçak kokpit saatleri geçen zamanı (elapsed time) gösterecek bir özelliğe sahip değillerdi ve bu saat çift kronograf özelliği ile o yıllarda bir ilk olmuştu. Pilot uçağa binip motoru çalıştırdığında kronografı da aynı anda çalıştırarak uçuş zamanını pratik olarak gözleyebiliyordu.
İlk üretilen Chronoflite saatler. (İlk ikisi Amerikan deniz kuvvetleri diğeri hava kuvvetleri için)

24 saat ve tarih göstergeli...

12 saat göstergeli, tarih göstergesi yok...

Kadranda LeCoultre baskısı/oyması ile...

Bu saati 2. dünya savaşı döneminde ve sonrasında İngiliz Smiths firması'da tek kronograflı olarak üretmişti.

Soviet ordusu ise bu saatleri Jaeger firmasından 2. dünya savaşı boyunca satın aldı ve nihayet ikinci dünya savaşı sonrasında Wostok firması saatin bir kopyasını üretti, tahmin edeceğiniz gibi tam Rus işi olarak izinsiz olarak kopyalandı

Jaeger firmasının Rus Hava Kuvvetleri için ürettiği "Chronoflite"

Wostok Firmasının birebir "Chronoflite" kopyası, nam-ı diğer Wostok Flyer...

Gelelim benim elimdeki saat olan Molnia 81322 mekanizmalı kokpit saatine.

Mevzu bahis saatimiz Soviet/Rus jet uçaklarında ve diğer hava taşıtlarında kullanılmaktadırlar.


Bu saat "Wostok Flyer" isimli saatin bir halefi olarak üretilmiş bir bakıma "Wostok Flyer" (dolaylı olarak "Jaeger LeCoultre Chronoflite") dan devşirme bir mekanizmaya sahip olup, 13 taş yerine 25 taşlı bir mekanizmadır. Yine tek tulumba çarkı yerine 2 tulumba çarkına sahiptir. Bu mekanizma 18000 vph dir.

Molnia 81322



Wostok Flayer.

Benim elimdeki "60ЧП" model olan saatin kadranı tek kronografa sahip ve bu kronograf saniye bazında ölçüm yapabilmekle beraber, 60dk. lık göstergeye sahip. Bununla birlikte aynı mekanizmaya sahip olan 12 saat göstergeli çift kronograflı "АЧC-1" gibi modellerde mevcut hatta çoğunlukta fakat ben bu modeli tercih ettim zira masa saati olarak kullanmak adına görüntüsü daha çok hoşuma gitti.
"АЧC-1"


Yine benim elimdeki saatin bir farkı/eksiği de şu ki; Soviet kokpit saatleri, Jaeger den yaptıkları ilk kopyadan itibaren bu saatlere bir ek yaptılar ki, o da 27volt elektrik girişi ile sağlanan ısıtma sistemi. Bu ısıtma sistemi sayesinde saatler, uçaklar 40.000 feet gibi yüksek irtifalarda iken çok düşük sıcaklıklara maruz kalsalar dahi asgari hata ile çalışabiliyorlar. Gerçi saatin özel bir ısıtma sistemi olmasa dahi uçağın kokpit aletlerinin sıcaklığını gereken asgari sıcaklıkta tutacak bir sistemi mevcut ama



Elektrik girişi mevcut olan bir örnek.

Elektrik girişi olmayan benim saatim,
