Merak edenler ve yeni bisiklet almayı düşünenler için bisiklet türlerinden ve bisiklet alırken dikkat edilmesi gerekenlerden biraz bahsedelim.
Farklı kullanım alanları ve beklentiler için birçok değişik bisiklet türü mevcut. Dikkat edilmesi gereken öncelik kullanıcının beklentileri olmalı ancak çevremde sıkça görünümünü beğendiği için bisikleti alan sonrasında ise memnun kalmayan ve bisiklet sporundan soğuyan onlarca insan görüyorum. Ülkemiz koşulları göz önüne alındığında, hardtail diye tabir edilen, sadece önde süspansiyonu bulunan dağ bisikletleri oldukça revaçta.
Süspansiyon teknolojisi göze hoş görünmekte ve kullanım konforunu artırmaktadır ancak, dikkatsizce yapılacak bir tercih hem kullanıcıyı yoracak, hemde gereksiz para harcamasına sebep olacak dolayısıyla kişiyi bisikletten soğutacaktır.
Basitçe sınıflandırmak gerekirse, türleri yol yada arazi ağırlıklı kullanım olarak ikiye ayırabiliriz. Tabii bu kategoriler de kendi içinde dallara ayrılıyor. Sıklıkla tercih edilen hardtail tipi bisikletler karma kullanım için idealdir. Birkaç ufak değişiklikle hem yolda hemde arazide rahatlıkla ilerlenebilir. Hem şehir içi kullanımında bozuk yollarla, tümseklerle, kaldırımlarla rahatça baş edebilir, yol bittiğinde ise güvenle ilerlemeye devam edebilirsiniz.

Tipik bir hardtail bisiklet örneği
Bisiklet kullanımında en büyük sorunlardan biri gücün yere olabildiğince kayıpsız aktarımıdır. Bu aktarımın başlıca düşmanı, konforu sağlayan süspansiyondur. Kullanıcının her pedal çevirişinde esneyerek, enerjiyi soğurur, pedallara ulaşan enerjiyi azaltır ve çok yorularak az yol gidilmesine sebep olur. Ancak kötü yollar için özellikle uzun süreli binişlerde süspansiyon gerçekten işe yarar bir özelliktir. Her iki durumdan da zarar görmemek için çözüm kilitlenebilir süspansiyonlardır. Her ne kadar maliyeti artırsada kullanışlılığı yükselten bir eklentidir. Düz yolda, asfaltta giderken süspansiyonu kilitleyerek enerji tasarrufu sağlayabiliriz.
Çift süspansiyonlu bisikletletler ise çoğunlukla sadece tepe inişi ve ağır arazi koşullarında kullanım için uygundur. Bu bisikletlerde de kilitli süspansiyonlarla enerji kaybını azaltmak mümkün ancak hem kullanıldığı alanın gerektirdiği sağlamlıktan dolayı artan ağırlıkları ve kadro açıları sebebiyle kullanıcısını normak bir yolda oldukça yoracaktır.

Bu iki kategorinin arasında nispeten daha kullanışlı cross country bisikletleri yer almaktadır.

Bisikletçinin bir diğer düşmanı ise ağırlıktır. Birkaç gram hafifleme için yüzlerce hatta binlerce lira para harcayan kişiler dahi vardır. Ne olacak ben 5 kilo veririm bisikletim 2 kilo ağır olsun diyenler olabilir ancak pratikte durum bundan farklıdır. Hafif bir bisiklet kullanıcısını oldukça rahat ettirecek, uzun yol keyfini artıracaktır. Eğer sadece asfaltta kullanım için bir bisiklet alınacaksa tercihi yol tipi bir bisikletten yana yapmak doğru olacaktır. Bu bisikletler daha hafif, biraz daha narin yapıdadırlar. Bu tip bisikletlerde kendi içinde kategorilere ayrılmaktadır.
Yarış tipi bisikletler, tamamen performans odaklı yapılırlar, hafiflik ve aerodinami çok önemlidir. Sürüş pozisyonu dolayısıyla alışık olmayan birine rahatsızlık verebilir.

Yol bisikletlerinin en performanslı modelleri ise zamana karşı yarışlarda kullanılan, sadece hız amaçlı yapılmış bisikletlerdir. Konfor açısından çok rahatsız olsalarda, sizi bitiş çizgisine kadar uçururlar.

Bu tip bisikletler çoğunlukla yarış amaçlı kullanıldığından şehir içinde kullanılamayacağı düşünülmektedir(Bence yanlış bir düşünce ancak bu konuda birçok farklı görüş mevcut.) Uzun yol kullanımlarında kullanıcıya yormamak ve olabildiğince fazla performans elde etmek adına kullanımı daha yumuşak modeller tercih etmek gerekir. Tur bisikletlerinde aktarma organı olarak dağ yada yol bisikleti parçaları kullanılır. Bazılarında esneme payı kısıtlı ön süspansiyon yada özel alaşımlardan yapılmış çatallar bulunur. Asfalt kullanımı ve uzun yol yapmak için oldukça kullanışlı ve zevklidirler.

Çok genel olarak bisiklet çeşitlerinden bahsetmeye çalıştım. Bunların dışında farklı amaçlar için özel olarak hazırlanmış birçok alt tür bulunmaklta.
Bir diğer çok önemli konu ise kadro boyudur. Farklı kategorilerde farklı kadro boyları tercih edilmelidir. Rahat ve keyifli bir kullanım için kadro boyuna çok dikkat etmek gerekir. Bunun için çok basit bir ölçüm yeterlidir. Dağ bisikleti kadroları yol bisikletlerine göre daha küçük olmalıdır. Bu sayede arazi koşullarında daha kontrollü ve kıvrak bir sürüş sağlanır.