Mevcut sistemimiz icinde en dogru karari pazar veriyor, yani alici almayi kabul ettigi, satici ise satmayi kabul ettigi tutar overpriced olmuyor. Bu islem sirasinda da her iki tarafta kendi faydasini maksimize etmeye calisiyor, yani biri ucuza almaya calisirken, digeri pahaliya satmaya calisiyor. Bu durumda liste fiyatindan %50 indirim ile alinabilecek urunun overpriced olup olmadigi, tabiri caizse kaziklanio kaziklanmadigi, alanin verdigi paraya gore belirleniyor. Yani simdi de biraz istatistik bilimi konusuyor.
Bu noktada biraz daha muhasebe konusmak gerekir, Pazarlama satis giderleri firmaya gore degisir, urun adedine gore degisir, sagladigi faydaya gore degisir. Genelde uzun vadeli yatirimlardir. Yani eger patek philip yilda 10 saat uretiyorsa reklam harcamalarinin orani cok yuksektir, rolex 1 milyon saat urettigi icin dusuktur. Yani bizim aldigimiz saate verdgiimiz parayla direk korolasyonu yoktur. Yani reklam yapma sen, fiyatini indir denklemi tutmaz, cunku satis islemini olmaz, yada azalir.
Marka degerini yansitran kavramlardan biri de kalitedir. urun kaliteli degilse ne kadar reklam yaparsan yap, bir sureligine arttirabilirsin satislari ama kalici olmaz. Yani once urun iyi olacak. Mesela forum olarak bir suredir AP yi elestiriyoruz, cunku kalite sorunlari var. Ayni sorunu IWC icin de oldugunu dusunuyorum. Ama IWC fiyatini haketmiyor dersem(evet etmiyor), maliyetleri dolayisiyla reklami azalta gelir, reklami azaltirsa hic satamaz. Yani yeni bir kavram daha geldi, yonetim teorisi.
Kisaca hepsi bir butundur, ve firma yonetimidir, bireysel saat bazinda tesbit etmek imkansiza yakindir. Ama saatin en onemli kismi uzerine yazan ismidir. Rolex yada patek, ayni saatin uzerine mahmut yaz, satis rakami yariya inmez, tamamen biter. Ama rolex bugun karar verip ETA kullanmaya baslasa, yine bir darbe yer, ama saat satmaya devam eder.
Peki Patek/Rolex nasil patek/rolex oldu, yillarca kaliteli urun urettiler, ve kendilerini duyurdular, reklam yaptilar, sponsorluk yaptilar, yaptilarda da yaptilar. Simdi de meyvesini yiyorlar. Kisaca saatin yapimina iliskin uzun vadeli yatirim yaptilar.
Bir urun malzemelerinin toplami degildir, cok kisaca anlatimiyla, malzeme + isgucu + (Genelgiderler + satis pazarlama giderleri) + know how + marka degeridir. Muhasebece oldu, kusura bakmayin. Isim bu zinciri kirip yeniden yapilandirmak oldugu icin, az bi miktar tecrubem var, sunu diyebilirim ki, cogunlukla en degerli kisim marka degeri oluyor.