1. sayfa (Toplam 1 sayfa)

Mekanik Saat Parçaları ve Çalışma Sistemi

MesajGönderilme zamanı: 25 Eki 2009, 22:55
MortingenStrasse
Resim

Hour wheel: Saat çarkı (akrel çarkı)
Minute wheel: Dakika çarkı (yelkovan çarkı)
Centre wheel: Merkez çarkı
Escape wheel: Eşapman çarkı
Pallet: Maşa
Hairspring: Balans yayı (ince zemberek)
Balance wheel: Balans çarkı
Jewel: Taş
Click: Cırcır
Winding pinion: Kurma kolu (Kurma pinyonu)
Mainspring: Ana zemberek

Şimdi mekanik bir saatin çalışma sistemine bakalım.

Mekanik saatte, dişlileri çeviren kuvvet, bir ağırlık veya yaydan, zemberekten temin edilir. Zemberek büyük dişli çarkı, bu da pinyon dişliyi çevirir. Pinyon dişlinin şaftı ikinci dişli çarka bağlıdır. İkinci çark yine bir pinyon dişliyi çevirir. Bu şekilde seri halde dişli çark-pinyon düzeni eşapman (kaçırma) çatalına kadar ulaşır. Eşapman çatalı dişlilerin dâimâ ileri dönüşünü ve sarkaç veya balans ağırlığına darbeler hâlinde hareket vererek eşit aralıklarla salınımını sağlar. Saatin sayma düzeni, eşapman çatalı ve buna bağlı sarkaçtır. Dişlilerin dönüş hızı eşapman çatalının müsâadesine bağlıdır. Eşapman çatalının salınım süresini ise sarkaç boyu veya balans ağırlık yayının boyu etkiler. Sürtünme kayıplarını azaltmak için, çark şaftlarının iki ucu elmas taşlarla yataklanır. Çarklardan bir kısmının görevi de ses çıkarma düzenini çalıştırmaktır.

Bilgiler mekanik saat blogundan alıntıdır

Re: Mekanik Saat Parçaları ve Çalışma Sistemi

MesajGönderilme zamanı: 04 Kas 2009, 12:47
Ziyaliv
Merhabalar

arkadaşlar bende buldum bir otomatik saat şeması ve anlaşılabilecek şekilde türkçeye çevirmye çalıştım.

Resim

burada rotordan ya da kurma kolundan gelen guc zemberek kutusunda gerilme gucu ile kurulur, sonra balansın ileri geri hareketi ile maşa yardımı ile zemberek çarkının boşalmasını sağlayarak saniye çarkının 1 sn. lik hareketini yapmasını sağlar. Bu mekanizmanın montajında en önemli aşama balans direğinin alt ve üst balans baskısı yuvasının tam oturtulması ve maşa denen saatin zembereğinin boşalmasını sağlayan taşlı paçanın tam olarak balansa ve boşalma çarkına tam oturtulmasıdır. Burada çark kilidi denen kısım ise kurulan zemberek kutusun ani boşalmasını engelemek içindir. Genelde otomatik saat bakıma alınırken bu kilit açılarak zemberek boşaltılır ki saat sokulurken bir hasar oluşamasın diye.