Soviet Cockpit Saati Model 60ЧП Kullanıcı İncelemesi

Rus Saatleri Hakkında Bilgilere Ulaşabileceğiniz Bölüm

Soviet Cockpit Saati Model 60ЧП Kullanıcı İncelemesi

Mesaj mucadeleci » 21 Eki 2012, 23:12

Merhabalar arkadaşlar, malumunuz geçtiğimiz günlerde bir Soviet Dönemi Kokpit Saati satın almış ve sancılı bir kutu açılışı yaparak :) sizlerle saatin bazı fotoğraflarını paylaşmıştım. İstedim ki, bir kullanıcı incelemesi yapayım ve bu tür bir saat almak isteyen arkadaşlara elimden geldiğince bir fayda sağlayayım. Bir diğer isteğim (ve mutluluğum) da şudur ki, bu inceleme bir Soviet Kokpit Saati ile ilgili ilk Türkçe inceleme ve bilgi kaynağı olacak. Şimdiden belirtmek isterim ki, saat ile ilgili araştırmalarım son derece amatördür ve hali ile bu inceleme her türlü eklemelere ve düzeltmelere açıktır, konu ile ilgili arkadaşlarımız katkıda bulunurlarsa çok mutlu olurum. İncelemeye geçmeden önce bu saati alış sebebimi ve macerasını anlatayım. Uzun süredir çalışma masama bir mekanik masa saati almak istiyordum, hali hazırda bu kokpit saatine de bir hayranlığım vardı zira havacılık merakım ve Rusların havacılıktaki başarıları ve mükemmel uçakları beni bu saate de hayran olmaya kadar götürdü bununla birlikte bu saatlerin fiyatlarının 250-300 euro olduğunu sanırdım hep, aslında 70-130$ arasında olduklarını öğrenince hemen satın alıp masamın üzerini süslemesini istedim fakat bir sorunum vardı ki, ben kredi kartı kullanmam... Hemen kadim forumdaşım *mrbars a ÖM yolladım ve sağ olsun saati hemen benim adıma sipariş etti ödemeyi yaptı ve bende kendisini itina ile dolandırmış oldum :P (tabi ki şaka, ödemeyi yaptım kendisine :) ) kendisine tekrar tekrar teşekkür ediyorum :thumbup: Saati sipariş ettikten sonra bir diğer kadim forumdaşım "yoldaş *Hsnmrycl" ye özelden bol bol sorular sorarak kendisinin başını epeyce ağrıttım, kendisine de tekrar teşekkür ederim :thumbup:

Gelelim incelememize; Soviet üretimi olan saatimizin mekanizmasının ilk üretim tarihi 1930 yılına rastlıyor ve mekanizmanın tasarımcısı ve üreticisi Jaeger firması, saat "Jaeger LeCoultre Chronoflite" olarak anılıyor.
Resim
Bu saat aynı zamanda bir ilk olma özelliğini de taşıyor. 1900'lü yılların başlarından itibaren üretilen uçak kokpit saatleri geçen zamanı (elapsed time) gösterecek bir özelliğe sahip değillerdi ve bu saat çift kronograf özelliği ile o yıllarda bir ilk olmuştu. Pilot uçağa binip motoru çalıştırdığında kronografı da aynı anda çalıştırarak uçuş zamanını pratik olarak gözleyebiliyordu.
İlk üretilen Chronoflite saatler. (İlk ikisi Amerikan deniz kuvvetleri diğeri hava kuvvetleri için) :arrow:

24 saat ve tarih göstergeli...
Resim
12 saat göstergeli, tarih göstergesi yok...
Resim
Kadranda LeCoultre baskısı/oyması ile...
Resim

Bu saati 2. dünya savaşı döneminde ve sonrasında İngiliz Smiths firması'da tek kronograflı olarak üretmişti.
Resim


Soviet ordusu ise bu saatleri Jaeger firmasından 2. dünya savaşı boyunca satın aldı ve nihayet ikinci dünya savaşı sonrasında Wostok firması saatin bir kopyasını üretti, tahmin edeceğiniz gibi tam Rus işi olarak izinsiz olarak kopyalandı :) ve bu saatler soğuk savaştan bu yana tüm Soviet/Rus uçaklarında, helikopterlerinde v.s. hava araçlarında kullanılmaktadırlar.

Jaeger firmasının Rus Hava Kuvvetleri için ürettiği "Chronoflite"
Resim

Wostok Firmasının birebir "Chronoflite" kopyası, nam-ı diğer Wostok Flyer...
Resim

Gelelim benim elimdeki saat olan Molnia 81322 mekanizmalı kokpit saatine.
Resim

Mevzu bahis saatimiz Soviet/Rus jet uçaklarında ve diğer hava taşıtlarında kullanılmaktadırlar. :arrow:
Resim

Bu saat "Wostok Flyer" isimli saatin bir halefi olarak üretilmiş bir bakıma "Wostok Flyer" (dolaylı olarak "Jaeger LeCoultre Chronoflite") dan devşirme bir mekanizmaya sahip olup, 13 taş yerine 25 taşlı bir mekanizmadır. Yine tek tulumba çarkı yerine 2 tulumba çarkına sahiptir. Bu mekanizma 18000 vph dir.
Resim

Molnia 81322 :arrow:
Resim
Resim
Wostok Flayer.
Resim

Benim elimdeki "60ЧП" model olan saatin kadranı tek kronografa sahip ve bu kronograf saniye bazında ölçüm yapabilmekle beraber, 60dk. lık göstergeye sahip. Bununla birlikte aynı mekanizmaya sahip olan 12 saat göstergeli çift kronograflı "АЧC-1" gibi modellerde mevcut hatta çoğunlukta fakat ben bu modeli tercih ettim zira masa saati olarak kullanmak adına görüntüsü daha çok hoşuma gitti.

"АЧC-1" :arrow:
Resim

Yine benim elimdeki saatin bir farkı/eksiği de şu ki; Soviet kokpit saatleri, Jaeger den yaptıkları ilk kopyadan itibaren bu saatlere bir ek yaptılar ki, o da 27volt elektrik girişi ile sağlanan ısıtma sistemi. Bu ısıtma sistemi sayesinde saatler, uçaklar 40.000 feet gibi yüksek irtifalarda iken çok düşük sıcaklıklara maruz kalsalar dahi asgari hata ile çalışabiliyorlar. Gerçi saatin özel bir ısıtma sistemi olmasa dahi uçağın kokpit aletlerinin sıcaklığını gereken asgari sıcaklıkta tutacak bir sistemi mevcut ama :? bu konuyu tam olarak araştıramadım ve anlayamadım :roll:
Resim
Elektrik girişi mevcut olan bir örnek.
Resim
Elektrik girişi olmayan benim saatim,
Resim
En son mucadeleci tarafından 22 Eki 2012, 22:09 tarihinde düzenlendi, toplamda 5 kere düzenlendi.
Zamana and olsun ki.....
Kullanıcı avatarı
mucadeleci
 
Mesajlar: 7271
Yaş: 42
Kayıt: 23 Kas 2011, 07:18
Konum: İzmir / İstanbul

Re: Soviet Cockpit Saati Model 60ЧП / Kullanıcı İncelemesi

Mesaj mucadeleci » 21 Eki 2012, 23:14

Saatimiz 1986 yılının 2. çeyreğinde üretilmiş, bunu da saatin mekanizmasına işlenen rakamlardan anlıyoruz. İlk rakam üretildiği yılın kaçıncı çeyreği olduğunu gösteriyor, ikinci rakam ise üretildiği yılı gösteriyor. Sanırım bu durum tüm Rus saatleri için aynı.
Resim

Saatimizin üzerindeki iki ayar kolu ne işe yarar ve nasıl kullanılır; :arrow:
Resim
Solda gördüğümüz kırmızı boyalı kolu sola yani saat yönünün tersine çevirdiğimizde saatimizi kurabiliyoruz ki; tam kurduğumuzda çift tulumba çarkına sahip saatimiz 8 günlük güç depolayabiliyor. Bununla birlikte saatin ters yönlü kurulduğu dikkatinizden kaçmamıştır ve bu özellik saatin en büyük eksi yanı olarak gösteriliyor zira pek çok kurma kolunu kırabilme :!: vakıası yaşanmış :)
Aynı kolu bir kademe (zaten sadece tek kademe yukarı çekilebiliyor) yukarı çektiğinizde saatimizi doğru (istediğimiz) zamana ayarlayabiliyoruz.
Soldaki kol (yukarıda bahsi geçen) kurma ve ayar kolu. Aşağıdaki fotolarda kurma konumunda ve çektiğimizde ayar konumuna geçiyor.
Resim
Bir başka açıdan...
Resim

Sağdaki kol ise mekanizmanın patronu diyebiliriz :) onu sağa çevirdiğimizde ince bir tel, balans yayının çemberine yaslanıyor ve tüm mekanizma duruyor.
Fotonun en altında gözüken tel (kol) den bahsediyorum.
Resim
Fotonun sağ altında gözüken yaylı kol ayar kolumuz ve hemen solunda mevzu bahis durdurma mekanizması.
Resim

Sağdaki kola bir kere bastığımızda kronograf çalışmaya başlıyor, tekrar bastığımızda ise kronograf duruyor, üçüncü basışımızda ise kronograf çok karizmatik bir şekilde sıfırlanıyor. :)
Aşağıdaki fotoğraflar bahsi geçen kronograf sistemine ait, ilk fotoda, sol alt baştaki iğne uçlu kol yukarı doğru çıktığında ve aşağı indiğinde kronografı kontrol eden kolu hareket ettiriyor.
Resim
Resim
Resim

Saatin arka yüzündeki bir kaç detaydan bahsetmek istiyorum.
Resim
Ortada gözüken metal kemer saatin montajı için gerekli.
Çaprazlamasına duran iki vida ve üstteki mühürlü vida kapağı açmak için kullanıyor. Sanırım mühürlü vida saatin daha önce açılıp açılmadığını anlayabilmek için mühürlü üretilmiş.
Resim
Mühürlü vidanın hemen solundaki +/- işaretli kısmı çevirerek açıyor ve balans yayını kontrol eden vidaya ulaşarak saatinizin ileri gidişini yada geri kalışını pratik olarak ayarlayabiliyorusunuz.
Resim
Resim

Yukarıda naçizane incelemesini yaptığım saat beni dayanıklılığı ile çok etkiliyor, Mig-15 den tutun Su-27 gibi pek çok eski ve yeni jet uçaklarında kullanılmış olan bu saat, bahsi geçen uçakların 6-7G belki 9G basınca yol açan manevralarında dahi doğru zamanı gösterebilmektedir. Kaldı ki bu uçaklar (Soviet uçakları) benim en çok sevdiğim uçaklar olması ve bu saatlerin o uçaklarda kullanıldığını biliyor olmak beni bu saate bağlayan ayrı bir unsur.

Mig-15
Resim

Su-27
Resim

An-225
Resim

Bu basit incelemeye bir de video ekleyeceğim inşallah eğer bir aksilik olmaz ise yarın eklemiş olurum. Vakit ayırdığınız için teşekkürler, saygı, sevgi ve selamların en güzeli ile...
Mücadeleci...
En son mucadeleci tarafından 22 Eki 2012, 14:59 tarihinde düzenlendi, toplamda 2 kere düzenlendi.
Zamana and olsun ki.....
Kullanıcı avatarı
mucadeleci
 
Mesajlar: 7271
Yaş: 42
Kayıt: 23 Kas 2011, 07:18
Konum: İzmir / İstanbul

Re: Soviet Cockpit Saati Model 60ЧП Kullanıcı İncelemesi

Mesaj Thevenin » 21 Eki 2012, 23:36

Inceleme ve fotograflar icin tesekkurler Mucadeleci, eline saglik :champ: :thumbup:
Thevenin
Kullanıcı avatarı
Thevenin
 
Mesajlar: 8350
Yaş: 36
Kayıt: 31 Eki 2010, 04:30

Re: Soviet Cockpit Saati Model 60ЧП / Kullanıcı İncelemesi

Mesaj asymptote » 21 Eki 2012, 23:42

mücadeleci harika bir iş çıkarmışsın dostum, forum dağarcığına ansiklopedik bir bilgi ilave etmişsin, :champ: Ayrıca özenle çekilmiş mekanizma fotoğrafları için ayrıca teşekkür ediyorum.. :thumbup:
Müsaden olursa bir ilave yapayım bu arada:
mucadeleci yazdı:Sağdaki kol ise mekanizmanın patronu diyebiliriz onu sağa çevirdiğimizde ince bir tel, balans yayının çemberine yaslanıyor ve tüm mekanizma duruyor.
Fotonun en altında gözüken tel (kol) den bahsediyorum.
Resim
O telin, ya da kolun genel ismi "stop lever" dir ve kol saatinde şuna benzer bir formdadır:
Resim
Bu arada kokpit saatinin mekanizması cep saatleriyle masa-duvar saatleri arasında bir yere sahip mekanizma boyutu ve yapısı olarak, tam seyirlik, çok hoş.. :geek: Stop lever'i de kocaman doğal olarak.. ;)
"Evrende en büyük ziyan, sorgulama yeteneğini yitirmiş bir beyindir." - A. Einstein
Kullanıcı avatarı
asymptote
 
Mesajlar: 12140
Kayıt: 11 Ara 2010, 14:28

Re: Soviet Cockpit Saati Model 60ЧП Kullanıcı İncelemesi

Mesaj coparan » 22 Eki 2012, 00:11

Emeğine sağlık güzel inceleme.

Merakımdan soruyorum: bu tip saatleri nasıl sergiliyorsunuz? masa saati gibi kullanılmayacağı kesin ;) :D
Kullanıcı avatarı
coparan
 
Mesajlar: 325
Yaş: 47
Kayıt: 24 Şub 2011, 19:24
Konum: Konya

Re: Soviet Cockpit Saati Model 60ЧП Kullanıcı İncelemesi

Mesaj mucadeleci » 22 Eki 2012, 00:15

Thevenin yazdı:Inceleme ve fotograflar icin tesekkurler Mucadeleci, eline saglik :champ: :thumbup:

Teşekkürler *Thevenin :thumbup:

asymptote yazdı:mücadeleci harika bir iş çıkarmışsın dostum, forum dağarcığına ansiklopedik bir bilgi ilave etmişsin, :champ: Ayrıca özenle çekilmiş mekanizma fotoğrafları için ayrıca teşekkür ediyorum.. :thumbup:
Müsaden olursa bir ilave yapayım bu arada:
mucadeleci yazdı:Sağdaki kol ise mekanizmanın patronu diyebiliriz onu sağa çevirdiğimizde ince bir tel, balans yayının çemberine yaslanıyor ve tüm mekanizma duruyor.
Fotonun en altında gözüken tel (kol) den bahsediyorum.
Resim
O telin, ya da kolun genel ismi "stop lever" dir ve kol saatinde şuna benzer bir formdadır:
Resim
Bu arada kokpit saatinin mekanizması cep saatleriyle masa-duvar saatleri arasında bir yere sahip mekanizma boyutu ve yapısı olarak, tam seyirlik, çok hoş.. :geek: Stop lever'i de kocaman doğal olarak.. ;)

Teveccühün ve ekleme için teşekkürler dostum :thumbup:

alpkop yazdı:Emeğine sağlık güzel inceleme.

Merakımdan soruyorum: bu tip saatleri nasıl sergiliyorsunuz? masa saati gibi kullanılmayacağı kesin ;) :D

Teşekkürler *alpkop :thumbup: masa saati olarak kullanacağım ama bunun için bir kaide yapmam gerekiyor. İnternette hazır kaideler de mevcut bu saatler için ama ben onlardan biraz daha farklı bir şey yapmak istiyorum.
Zamana and olsun ki.....
Kullanıcı avatarı
mucadeleci
 
Mesajlar: 7271
Yaş: 42
Kayıt: 23 Kas 2011, 07:18
Konum: İzmir / İstanbul

Re: Soviet Cockpit Saati Model 60ЧП Kullanıcı İncelemesi

Mesaj asymptote » 22 Eki 2012, 00:28

Bu arada havacılıkla çok ilgili değilimdir ama eski Rus kargo uçaklarını (Antonovları) ben de çok kişilikli bulurum, ve beğenirim bu yüzden. Ayrıca diğer uçaklardan farklı olarak yanlış bilmiyorsam bu uçakların yorulma ömürleri sonsuzdur, yani güzelce bakımını yaparsan emekliye falan ayrılmazlar, bu yönüyle de çok farklılar.. Bir Antonov'um olsaydı kokpitine bu saatten alırdım mutlaka.. :D ;)
"Evrende en büyük ziyan, sorgulama yeteneğini yitirmiş bir beyindir." - A. Einstein
Kullanıcı avatarı
asymptote
 
Mesajlar: 12140
Kayıt: 11 Ara 2010, 14:28

Re: Soviet Cockpit Saati Model 60ЧП Kullanıcı İncelemesi

Mesaj mucadeleci » 22 Eki 2012, 00:45

Antonov uçaklarının hangi birini saysam bilmem, çok severim. Ilyushin uçakları desek onlarda öyle... Bir il-72'yi yakından görme şansına erişenlerdenim tam bir dev idi.
Bu arada bu saatten takmak için yorulmana gerek yok, kokpitinde geliyor zaten :) ;)
Zamana and olsun ki.....
Kullanıcı avatarı
mucadeleci
 
Mesajlar: 7271
Yaş: 42
Kayıt: 23 Kas 2011, 07:18
Konum: İzmir / İstanbul

Sonraki

Dön TSF Rus Saatleri - Russian Watches

Kimler çevrimiçi

Bu forumu gezen kullanıcılar: Hiç bir kayıtlı kullanıcı yok ve 7 misafir

   
   
TSF Partner Brands & Medias
Ancon
Arnold & Son
Ateliers deMonaco
Audemars Piguet
Badollet Geneve
Bell & Ross
Breitling
Chopard
Concord
Gucci
Hautlence
Hublot
Linde Werdelin
Maîtres du Temps
Manufacture Royale
Oris
Parmigiani Fleurier
Snyper Geneve
Steinhart
Watchonista
                                          

     Facebook  Twitter  Instagram  Youtube  RSS Portal    |    Gallery    |    Blog    |     Advertise / Reklam / Contact      
 

All brand names and trademarks are the property of their respective owners