bazi arkadaslarimizin istegi üzerine efsane Rolex Daytona incelemesi yapmak istiyorum. Bazilari Rolex Daytonanin efsane olup olmadigini tartisabilir ama konu tartismaya asagida okuyacaginiz nedenlerden dolayi kapalidir

Efsanenin Dogusu 1961 yilina dayaniyor. Su an serinin en degerli modelleri 6238 (Pre-Daytona), 6239, 6241, 6262, 6263, 6264 ve 6265 model numarali saatlerdir. Ilk modeller olan 6238, 6239, 6241 ve 6262 oyster kasaya, vidali tepeye ve chronograph butonlarina sahip degillerdir. 6263, 6264 ve 6265 modelleri 1970 yilinda oyster kasa ve vidali tepe ve buton olarak üretilmeye baslandi.
Pre-Daytona 6238

Gercek anlamda ki ilk Daytona olan 6239 72B kodlu kurmali Valjoux makina kullaniyordu. USA marketinde chronograph'in kabul görmesi icin Rolex daha önce hic uygulamadigi sekilde DAYTONA ismini kadranin üzerine isledi. 6239 sahip oldugu celik bezel 6241'de yerini siyah acril bir inlay'e birakti. Daytona her gecen gün daha da sportif bir saat haline geliyordu. (Unutmayalim ki bu günden 50 sene öncesinden bahsediyoruz)
1965 yilinda 6262 (celik bezel) ve 6264 (acril bezel) 6239 ve 6241 in yerini aldi. Yeni makine yine Valjoux markali 727 idi. Ayni yil icerisinde Rolex 6240 kodu ile vidali tepe ve butonlara sahip 50 m WR'li modelini tanitti.
6240 Daytona 50 Metre WR

Kurmali Daytona sadece iki farkli kadran ile üretiliyordu. Siyah zemin, gri chronolar yada gri zemin siyah kronolar. Bu ana kadranlarin yaninda egzotik zemin diye anilan ve Paul Newman olarak bilinen kadran alicilarin begenisine sunulmustu. Bugün iyi durumda ki Paul Newman kadranli bir Daytona 200.000 Euro'ya kadar alici bulabilmektedir.
Newman Daytona

O dönemde Breitling/Heuer/Buren Kaliber 11 ve Zenith El Primero otomatik chronograflar ile pazarda oldugu icin Rolex kurmali Daytonasi icin sinirli sayida müsteri bulabiliyordu. Alan müsteriler ise bir sekilde duran saatlerinden memnun degillerdi. Rolex bir sekilde bir cözüm bulmaliydi. Cözümü Zenith El Primero makineleri satin almaya baslayarak bulundu. Rolex, servis ve bakimi cok zor ve masrafli olan dönemin El-Primero makinelerini kendi bünyesinde 36.000 frekanstan 28.800 e indirerek ve bazi parcalarda degisiklikler yaparak Daytona'da kullanmaya basladi. Daytonanin klasik dizaynina sadik kalmak adina El Primero tarih göstergesi de kullanimdan kaldirildi.
Optik olarak süper ama servis ve onarim anlaminda problemli Daytona El Primero bazli cal. 4340

Foto: Hannes R-L-X
1988 yilinda El Primero makine ile tanitilan siyah veya beyaz kadranli 16520 Daytona ile bir kult dogmus oldu. Inanilmaz büyük bir tanitim kampanyasi ile yeni Daytona icin bayilere inanilmaz düsük rakamlarda saat verildi ve bu sürec icerisinde kurmali tüm Daytonalarin satilmasi saglandi. Pazarda Daytona yoktu ve talep coktu. Hatta talep o kadar coktu ki, Zenith Rolex'in taleplerini karsilayamiyor ve altin modelleri üreten Rolex celik versiyon icin makine ve üretecek zaman bulamiyordu.
Bayi basina gönderilen yillik 2-3 Daytonaya karsi yine bayi basina alinan 100'e yakin siparis sayesinde bekleme süreleri bayiden bayiye 3 sene ile 10 sene arasinda degisiyordu. Bu sekilde Daytona mytos'u da dogmus oldu.
Zenith, Rolex'in taleplerini profesyonelce karsilayamiyor ve Cal. 4030 bir sekilde Rolex'e uymuyordu. Bu ve bunun gibi nedenlerden dolayi piyasada ki talebide karsilamak adina Rolex kendi otomatik chronographini gelistirmek icin calismalara basladi ve 2000 yilinda 16520'nin devami olan 116520 serisi ve altin modellerinde In-House makinesini müsterileri ile bulusturdu.
Rolex In-House Chronograph Movement Cal. 4130

2004 yilinda Daytonalar genis göstergelere ve 2007 yilinda ise gravür Rolex isleme ic cerceveye sahip oldular.
2004 öncesi ve sonrasi akrep/yelkovan karsilastirmasi

Daytona Rolex'in en sevilen modeli. Baska hicbir modelinde Rolex bu kadar cok cesitlilige sahip degil. 2009 krizine ragmen halen bayiden bayiye degismek ile beraber 116520 icin sira beklenmekte. Önümüzde ki yillarda 43 mm'lik versiyonunun cikmasi beklenen Daytona yapilan süper makyajlar ile halen güncelligini korumakta.
Sonuc: Daytona neden bir efsane? Zamanin gerisinde kalan bir model iken bugün 1 numara olmasindan. Kendisine mekanizma tedarik eden firmanin Chronographlarini piyasadan sildiginden ve bir dönem karsisinda ezik kaldigi Breitling/Heuer gibi markalara kendi klasmaninda hic sans tanimamasindan dolayi Daytona bir efsane.
O kadar parayi veren müsterinin onca bekleme süresine ragmen halen saatini pardon DAYTONAsini heyecanla beklemesinden, Krize ragmen sira beklenilen bir elin parmagi kadar saat modelinden birisi oldugu icin DAYTONA bir efsane. Bu nedenler ile DAYTONA DAYTONAdir.
Bu tarihi idi. Simdi birazda saat ile ilgili bilgiler.
Bende 116523 celik-altin modeli var. Saat 2003 model ve altinin yumusak olmasindan dolayi barindirdigi yüzlerce kilcal cizik disinda hicbir problemi yok.

Kullanim konforu inanilmaz yuksek ve saatin agirligi o kadar güzel ayarlanmis ki hem kolda ciddi bir saat oldugunu hissettiriyor hem de sizi hicbir sekilde yormuyor yada rahatsiz etmiyor. Kadran bir chronograph icin cok kolay okunuyor ve cok temiz calisilmis. Kilit mekanizmasi yeni kilit sistemlerine göre kullanim acisindan biraz daha zor olsada güvenlik acisindan benim tercihim.
Vidali chronograph butonlari iri parmaklilar icin kullanmasi zor olan ayrintilar olarak düsünüyorum. Kullanilan celik inanilmaz güzel ve eskidikce güzellesiyor. 316 celik ile 904 arasinda ki en büyük fark bu. 316 kullandikca parliyor, 904 ise cok daha asil bir görünüm aliyor.

Kim ki, bir Daytona yada herhangi bir Rolex almayi dusunuyor ise Celik-Altin modelden ciziklerden dolayi uzak durmasini tavsiye ederim. Ya celik yada full altin alin. Günlük kullanimlarda ciddi cizikler olusuyor ve düzenli olarak temizlenmesi gerekiyor.
Boyut konusuna gelince hangi kolda olursa olsun 40 mm'lik capi ile güzel duracak ve siritmayacak bir saat.
Kilcal cizikleri flash altinda cok daha net görebilirsiniz.

Benim optik olarak en cok begendigim modeller
116509 Gri Kadran/Kirmizi Göstergeler/beyaz altin
116523 Siyah Kadran/Altin göstergeler/Celik-Altin
116528 Siyah kadran/Altin chronolar/kirmizi saniye kolu/full altin
Saygilarimla
CLK